Van Down Under naar Oranje Boven

Inmiddels ben ik al weer een maandje thuis. En over de laatste weken van mijn reis heb ik nog niet eens geblogd. Terwijl ik er in principe tijd zat voor had. Maar ja, dat voetbal he… En Oranje bleef maar winnen. Tot gisteren helaas.

Oke, dan nu even in het kort het laatste deel van mijn reis Down Under, dat in Brisbane begon, de grootste stad van de staat Queensland met ruim 2 miljoen inwoners. We wouden hier niet te lang blijven, omdat we over een kleine twee week alweer een grote stad zouden bezoeken (Sydney). Twee nachten was dan ook het plan. De stad Brisbane wordt gesplitst door de Brisbane river. Aan één kant van het water ligt een groot park, South Bank genoemd, waar vele mensen samenkomen om aan het water te liggen en te barbecuen. Wij gingen hier’s avonds ook heen om met een groep Engelsen en Australiërs een biertje te drinken. Aan de andere kant van de rivier ligt dan het centrum zelf en de volgende dag heb ik hier een korte stadswandeling gemaakt. De loopbruggen over de rivier, de botanische tuin en een paar gezellige winkelstraten zorgen voor een leuk centrum. Dit centrum bezochten we de volgende ochtend in alle vroegte (4 uur) opnieuw, omdat we in een pub de Champions League-finale live wilden zien.

imageVanuit Brisbane reisden we via de Gold Coast (waar enorm veel wolkenkrabbers pal achter het strand opdoemen) naar het stadje Byron Bay. Een heerlijke plek! We zaten in een leuk hostel, vlakbij het strand en direct naast een relaxte bar, waar ik regelmatig van een heerlijk bakkie koffie heb genoten. We hebben er een rustig weekje van gemaakt en dat kan prima in Byron Bay, een echt hippiestadje, waar menig backpacker met dreadlocks weer weggaat (ik gelukkig niet). Noemenswaardig is trouwens de wandeling naar Cape Byron, het oostelijkste puntje van Australië, dat je uiteindelijk naar een lighthouse brengt, waar je een geweldig uitzicht hebt over het strand en de oceaan. Verder hebben we vooral veel tijd op het strand, in het water en op het terras doorgebracht.

imageimageNa Byron Bay hadden we nog tijd om een ander plaatsje te bezoeken, voordat we naar Sydney zouden gaan. Dit werd Coffs Harbour. Een aanrader is deze plek echter niet. Het havengedeelte is op zich nog wel oké en daar ligt ook Moreton Island. Dat is een heel klein eilandje waar je heen kan wandelen en vanaf het uitzichtpunt kunnen walvissen gezien worden. Wij zagen het toen alleen niet, maar desondanks was het een prima wandeling. We verbleven twee nachten in ‘Coffs’ en namen toen de nachtbus naar Sydney, om daar onze laatste paar dagen en overgebleven Australische dollars te spenderen. En het was een prachtige afsluiting van deze reis. We hadden heerlijk weer in Sydney (20 graden, veel zon, en dat is dan winter), maakten nog een mooie stadswandeling, aten bij een Braziliaans restaurant en waren getuige van een aantal prachtige lichtshows op het water in Sydney. En de laatste Australische biertjes op het terras smaakten ook niet verkeerd.

imageimageEn toen konden we ons gaan opmaken voor de belachelijk lange vlucht terug naar Nederland. Via tussenstops op Taiwan en Bangkok (12 uur!!) kwamen we aan op Schiphol, waar de familie ons stond op te wachten. En toen was het grote avontuur Down Under plots voorbij! Het waren uiteraard 5 schitterende maanden geweest, waarin we ontzettend veel gezien en gedaan hebben. Ik ben ontzettend blij dat ik deze reis heb ondernemen. Ik heb veel meer gedaan en meegemaakt dan wat ik had durven denken en de periode van 5 maand was ook precies lang genoeg. Het leven in hostels was niet altijd even comfortabel, maar het leven vanuit een backpack was dan wel weer simpel. Een woord van dank gaat natuurlijk nog uit naar mijn reisbuddy Mark, waarmee ik bijna alle prachtige avonturen beleefd heb. Zonder hem was het misschien wel een stuk saaier en eenzamer geweest, ook al heb ik containers vol backpackers ontmoet, die vooral in dit deel van de wereld rondtrekken.

Nu dus alweer even terug in mijn stad Groningen, waar alles zo bekend en vertrouwd is. Gelukkig zit het weer mee en is de zomer hier pas begonnen. En met het WK in Brazilië en de Tour de France hoef ik mij momenteel niet te vervelen. En gelukkig hebben we de vele, vele, vele foto’s nog en natuurlijk de herinneringen!

That’s all about Down Under!

Foto’s van boven naar beneden: Skyline van Brisbane; zonsondergang in Byron Bay; de vuurtoren van Cape Byron; skyline van Sydney; Opera House in vele kleuren.