Wat een weelde in Nieuw Zeeland: natuur, bergen, water en in the air!

Mijn vorig stuk eindigde met het plan om naar Kerikeri te gaan. Daar hadden we een, wat bleek, prachtaccommodatie geboekt, genaamd Relax a Lodge. En relaxed was het daar zeker met fruitbomen, een grote tuin en huisdieren. Voor de volgende dag hadden we een tour geboekt naar Cape Reinga, het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland. Het was een mooie bustocht dat ons leidde door de Kauribossen, de heuvels van Northland, de Pacifische kust en over het strand (90 mile beach). Geweldige natuur!! De volgende dag verlieten we Relax a Lodge en wouden we liften naar Paihia, een kustplaatsje aan de Bay of Islands. Dat liften ging behoorlijk succesvol, het eerste busje nam ons namelijk al mee. Chill!!! De bestuurder, een wereldreiziger uit Uruguay, zette ons keurig af in Paihia. Daar bleven we uiteindelijk drie dagen. Één daarvan verbleven we op de wateren in de Bay of Islands. Dat was met de ‘Overnight Cruise’. Meerdere activiteiten hebben we gedaan, zoals kayakken, snorkelen, vissen en zwemmen uiteraard. Heerlijk om zo een dag en een nacht op het prachtige water te verblijven met heerlijk weer! En hier hebben we ook veel andere reizigers ontmoet.

Vanuit Paihia zetten we de route richting het zuiden in. Via een nachtje in Auckland (helaas) kwamen we uiteindelijk op de Coromandel aan. Een prachtig schiereiland met veel strand en groen. We verbleven in het stadje Whitianga bij een gezellige hostel, genaamd Cat’s Pyjamas. Vanuit dit plaatsje hebben we een korte, maar prachtige hike gedaan naar Cathedral Cove en zijn we naar de Hot Water Beach (strand waar je in warm water kan zitten) geweest. Hierna pakten we de bus naar het centrale deel van het Noordereiland. Hier bezochten we Rotorua, een echte Maoristad, en Taupo. Beide steden zijn retetoeristisch helaas, maar ja, er is dan ook genoeg te doen en te zien. Vanuit Rotorua hebben we een uitstapje gemaakt naar Matamata. Daar ligt namelijk Hobbiton. Inderdaad, daar waar de Hobbits wonen! Echt onwerkelijk om dit te zien en langs de huisjes te lopen. Verder hebben we in Rotorua een Maori-avond bijgewoond met traditionele muziek, dans, de Haka en heerlijk eten. Ook zijn we naar Wai-o-Tapu Wonderland geweest. Dat is een enorm park met thermale bronnen, heel mooi en bijzonder om te zien. Veel mensen hebben we hier ontmoet. Heel veel Duitsers, maar ook een aantal Nederlanders. En naar Wai-o-Tapu waren we met een gemêleerd gezelschap, te weten een Zwitser, een Engelsman, een Welshe, een semi-Brit (Mark) en een Groninger.

Op ongeveer een uur rijden van Rotorua ligt het stadje Taupo. Hier zouden we uiteindelijk een week blijven. Dat had alles te maken met de gezelligheid die er heerste, zowel in het hostel (Tiki Lodge) waar we zaten als in de stad zelf. Taupo vond ik tot dusverre de mooiste plek waar we geweest zijn. Het ligt aan Lake Taupo, het grootste meer van Nieuw Zeeland, prachtig omringd door heuvels en bergen. In Taupo is ook machtig veel te doen, met name qua extreme activiteiten. De middag dat we aankwamen, wouden we er dan ook meteen van proeven en gingen we parasailen. Maar het hoogtepunt, letterlijk en figuurlijk, volgde een paar dagen later: Skydiven!! Op een hoogte van 15000 feet (iets van 5500 meter) sprong ik uit het vliegtuigje en ging er van alles door me heen. Uiteindelijk kon ik gelukkig ook genieten van het zweven en de prachtige vergezichten. En ik kan hiervan blijven nagenieten, er is namelijk een geweldige video van gemaakt (als ik terug ben, mag iedereen het zien, je lacht je kapot). Verder hebben we ook de nodige tijd op het schitterende meer doorgebracht, met onder andere een relaxte zeiltocht en een middagje vissen. Dat laatste heeft ons twee avonden heerlijk eten opgeleverd.

Een andere activiteit wat zeker niet ongenoemd mag blijven is de Tongariro Alpine Crossing. Dit is naar het schijnt een van de mooiste eendaagse wandeltochten in de wereld. De tocht voert door het bergachtige Tongariro National Park en heeft een aantal behoorlijk hoge toppen, waaronder Mount Tongariro en Mount Ngauruhoe (beter bekend als Mount Doom in Lord of the Rings en The Hobbit). Tja, spreek het maar eens normaal uit. Samen met twee Duitsers, Tanja en Robbert (met hen hebben we ook gevist), reden we in alle vroegte naar de start van de hike. We hadden hiervoor een auto gehuurd en het was mijn eerste ervaring wat betreft links rijden (achter het stuur dan). Het viel uiteindelijk wel mee, al deed ik rustig aan. Maar in Nederland overschrijdt ik ook zelden de maximumsnelheid… De crossing zelf was echt schitterend, maar ook best pittig. Het weer was verder perfect voor deze wandeltocht (graadje of 25). Tijdens de route sloot er nog een Nederlands meisje bij ons aan en wat later nog een Duits meisje. Met haar en Robbert heb ik de top van de Tongariro bedongen (bijna 2000 meter hoog). Uiteindelijk heb ik ruim 22 kilometer afgelegd. Foto’s zijn er meer dan genoeg gemaakt om nog eens van dit geweldig stukje natuur te genieten.

Na een week in Taupo te zijn geweest, besloten we verder te gaan. Best jammer, want we genoten beide van het stadje, de omgeving en de mensen. De laatste dag zijn we met een Australiër en twee Duitsers nog even de Ierse pub ingedoken and that was it! Het plan was om de volgende dag te liften naar Wellington, de hoofdstad van Aotearoa!! Als dat maar goed gaat!!!!

So far for now, till the next update!

Voor meer foto’s check mijn Facebook!